fbpx

Mentale veerkracht is een krachtige vaardigheid om in te zetten als stressmanagement. Ongeveer een kwart van alle werkenden beschouwen hun werk als nummer 1 stressor in hun leven. De Wereld Gezondheids organisatie (WHO) beschouwd stress als een epidemie van de 21e eeuw. Veel van ons werken in een omgeving waarin wij constant verbonden zijn, hoge eisen worden gesteld, het tempo hoog ligt en waar stress en risico op burnout erbij horen. Deze omgeving, werkcultuur en tempo zullen niet zo maar veranderen, het is veel belangrijker om vaardigheden te ontwikkelen om succesvol en gezond door ons werkzame leven te navigeren.

Een cruciale vaardigheid in een sterk veranderende omgeving is de vaardigheid van mentale veerkracht (of psychologische flexibiliteit) Een veerkrachtig persoon of team is in staat om fouten te maken en hiervan te leren. Is zich bewust van zijn interne ervaringen zonder er in vast te raken en vertoond effectief persoonlijk leiderschap.

Hoe ontwikkel je dan mentale veerkracht? Hieronder 5 starttips:

1. Start met mindfulness

En dan bedoel ik niet dat je gelijk uren moet gaan zitten mediteren. Mindfulness is in mijn beleving de openheid tot ervaren vergroten. Een simpele manier om hier mee te beginnen zijn snippertjes van aandacht in je dag in te bouwen. Adem even 2 keer bewust in en uit voordat je een mail verstuurd. Proef bewust het eerste slokje van je koffie. Hou het klein en simpel!

2. Start met single-tasking

Inmiddels is bekend dat multi tasking helemaal niet zo effectief is als wij denken dat het is. Het enige wat het ons geeft is een gevoel van hard werken. Probeer het single-tasken weer terug te brengen. Dus manage niet je tijd, maar je aandacht. Eerst je mail verwerken, dan je belletjes plegen en dan je notitie schrijven (en dan natuurlijk even geluid en meldingen van telefoon en mail uit!)

3. Start met pauzes

Onze aandacht en focus kan maar een beperkte tijd achter elkaar volledig zijn. Na 1,5 tot 2 uur is het tijd om een korte pauze in te lassen. Gun je brein en je lijf een moment om weer op te laden. Hierdoor houdt je productiviteit over de gehele dag op peil en ervaar je de dag minder zwaar. Wist je dat 5 minuten naar je favoriete muziek luisteren of naar mooie landschapsfoto’s kijken een enorme boost geven? Of probeer eens een geleide mindfulness oefening.

4. Start met een ander perspectief

Door met een ander perspectief te kijken naar alles wat je ervaart, schep je ruimte om in plaats van te reageren, een situatie bewust te beantwoorden. Heel simpel is dit toe te passen door niet te zeggen: ik ben boos of ik heb stress. Maar deze zinnen te vervangen door: ik merk op dat ik de gedachte heb dat ik boos ben. Ik merk op dat ik de gedachte heb dat ik gestrest ben. Hiermee geef je jezelf ruimte om je reactie te overwegen, in plaats van op de automatische piloot te reageren.

5. Start met het inzetten van compassie

Deze ondergewaardeerde vaardigheid, die vaak als soft wordt weggezet is een cruciale vaardigheid van iemand die mentaal veerkrachtig is. Dan gaat het zowel om zelf compassie als compassie voor anderen. Compassie versterkt positieve emoties, creëert positievere relaties en versterkt de onderlinge samenwerking. Compassie zet je in door  bewust te zijn van het lijden wat er is. Bij jezelf, als je overspoeld wordt door onaangename gevoelens van stress en bij de ander. Het gaat hier niet om medelijden, maar om een empathische reactie dat wij allemaal mens zijn en dat ongemak en lastige gevoelens ons allemaal parten spelen. Het is ok om je af en toe zo te voelen. Reageer op jezelf zoals je naar je beste vriend zou reageren.

Mentale veerkracht zal je helpen om in onze snel veranderende en stressvolle omgeving overeind te blijven. Voluit leven in plaats van overleven! Bedrijven en medewerkers zullen baat hebben bij mentale veerkracht, door het bouwen aan een cultuur waarin veerkracht en compassie gestimuleerd en gesteund worden.

Link naar bron