fbpx

Bouwstenen voor je brein om energie van te krijgen, klinkt fijn vind je niet? Lees eerst deze zin dan eens:

Jouw brein is één van de belangrijkste organen in je lichaam, totdat je je realiseert wie dat tegen je vertelt! (Emo Philips).

Beter gezegd, je brein is belangrijk, maar vindt zichzelf ook heel belangrijk.  Het brein vraag voortdurend energie voor zijn ingesleten patronen van voorspellen, evalueren, piekeren en oplossen. Dus is er een manier om je brein support te geven én energie over te houden voor jou?

Stress ontstaat door het verschil tussen onze verwachtingen en de realiteit

Zeker op dit moment ervaart het brein stress. Ons brein houdt ervan om dingen te plannen en te weten wat het kan verwachten. Normaal een prima vaardigheid, alleen nu is onze toekomst even niet meer zo vol gepland. Vakanties zijn onzeker of geannuleerd, feestjes gaan niet door en dan kijk ik nog niet eens naar de andere manier van werken die nu van jou en mij gevraagd wordt. Stress ontstaat als er verschil is tussen onze verwachtingen en de realiteit.

5 bouwstenen om je brein te supporten én energie over te houden

Ons brein is de gehele dag voor ons in de weer. Het verwerkt alle informatie die het krijgt, helpt jou bij het oplossen van alledaagse problemen en staat tot je beschikking als er iets ingewikkelds opgelost moet worden. Verder regelt het ondertussen in samenwerking met je zenuwstelsel, je organen en de rest van je lichaam dat je fysiek ook blijft functioneren. Heb jij je  wel  eens afgevraagd hoe je jouw brein gezond houdt? Wij denken altijd in termen van ons gezondheid aan ons lichaam. Sporten, gezond eten etc. Hoe zorg jij voor je brein? Deze 5 bouwstenen zijn belangrijk voor een gezond brein én een gezonde relatie met ons brein!

  1. Tijd om te archiveren
    Slapen is één van de momenten dat je brein de gelegenheid krijgt om ‘uit te rusten.’ Ik zet het tussen aanhalingstekens, want tijdens onze slaap is ons brein in feite aan het archiveren. Het ruimt op en verwerkt de indrukken en informatie van die dag.

  2. Hersteltijd
    Met alleen slaap is je brein niet geholpen, sowieso slaapt de moderne mens veel minder vast en diep, door alle omgevingsprikkels en informatie  die wij tot ons nemen, vlak voor het slapen en vaak ook direct nadat je wakker wordt. Heb jij je telefoon naast je bed liggen? Wat is het eerste wat je doet als je wakker wordt? Met hersteltijd bedoel ik tijd dat je brein even de gelegenheid krijgt om te herstellen gedurende de dag. Bijvoorbeeld tijdens een moment van ontspanning, meditatie, wandeling of iets anders
  1. Reorganiseer om energie te besparen
    Ons brein heeft de neiging om als strenge baas te functioneren voor ‘zijn mens’. Wij als mens zijn dat ook zo gewend, dus laten wij ons brein met al zijn valkuilen ons de les lezen. Je brein wil maar één ding en dat is dat ‘zijn mens’ zich ok voelt. Want zodra de mens ongemak ervaart, moet het brein weer aan de bak. Dat kost bakken energie en daar wil jij zo efficiënt mogelijk mee omgaan, toch? Dus pas een reorganisatie toe. Waarbij je als mens tegen je brein zegt, het is ok dat jij korte termijn belangrijk vindt, maar soms kies ik wat belangrijk is om ons samen energie te besparen.
  2. Een compassievolle relatie tussen jou en je brein
    Leren begrijpen dat je brein vanuit zijn eigen standpunt reageert helpt je een andere relatie op te bouwen met je brein. Het is menselijk dat wij soms last hebben van ons hoofd. Het is dus ook ok, als je hoofd niet altijd even vrolijk is. Door een nieuwe, liefdevolle relatie op te bouwen met je brein, gun je jezelf én je brein meer rust en acceptatie.
  3. Compleet ontspannen (niet alleen fysiek)
    Vaak proberen wij vooral fysiek te ontspannen door bijvoorbeeld ‘s avonds op de bank te gaan liggen. Misschien is het lichaam dan deels ontspannen, maar krijgt het brein niet de kans te ontspannen. De tv staat aan, laptop op je schoot of telefoon in je hand. Er komt zo toch voortdurend informatie binnen bij je brein. Mediteren is 1 van de inmiddels bewezen manieren om ontspanning te creëren voor het brein én lichaam. Nu is meditatie soms lastig. Maar er zijn allerlei andere manieren om je brein te helpen ontspannen, bijvoorbeeld met Yin Yoga.
Liefdevolle verzorging van je brein is ultieme zelfzorg

Dus hoe support jij jouw brein? Wordt je bewust van de tijd en energie die verloren gaat in de strijd met je brein. Je brein doet ontzettend nuttige dingen voor je. Soms mag je ook een beetje aardiger voor je brein zijn en je brein met liefde supporten. Zo zorg je namelijk ook met liefde voor jezelf, met als resultaat meer rust en ruimte om de dingen te doen die belangrijk voor je zijn. Zo blijf je beschikbaar voor jezelf en de ander, zonder jezelf uit te putten.

Wil je op de hoogte blijven of alvast starten met een liefdevolle breinsupport? Schrijf je dan in voor mijn maillijst en ontvang exclusieve toegang tot de Mini Relax Retreat @ Home.

Schrijf je hier in!