Westerse mindfulness

Westerse mindfulness training en coaching:
met dezelfde stress; ander resultaat!  

Of het nu faalangst, stress of  slaapproblemen zijn. De manier waarop wij als mens met onze klachten omgaan is vaak vergelijkbaar. Wij vechten tegen deze ongemakkelijke gevoelens en gedachten, dit kost energie en leidt ons meestal nog verder af van wat belangrijk voor ons is. Met Westerse Mindfulness verlaten wij dit strijdtoneel. Geen rust of ontspanning als doelstelling, maar mentale flexibiliteit.

 ‘Bomen die buigen breken niet’

Wat is Westerse Mindfulness?

Westerse Mindfulness is een variant waarbij je mindfulness als basis gebruikt om bepaalde doelen te behalen of te leven in de richting die voor jou belangrijk is. Het is een actieve vorm van mindfulness, waarbij je met een nieuw perspectief leert te kijken naar je gedachten en emoties, inzicht krijgt in je waarden en leert hoe je het kunt toepassen in ons drukke westerse dagelijks leven van werk en gezin.

Het verschil

De aanpak is gebaseerd op ACT (acceptance and commitment therapy). Een nieuwe stroming in de wetenschap van de psychologie waarbij gebruik gemaakt wordt van kennis van de Oosterse en Westerse psychologie.

Het meeste krachtige verschil zit in het feit dat er niet zo zeer gekeken wordt naar wat er mis is met een bepaalde emotie of gedachte, maar dat er gekeken wordt hoe die emotie of gedachte jou in je dagelijkse leven belemmert en hoe je anders mee om zou kunnen gaan.

Het resultaat

Het resultaat van ACT is mentale veerkracht (of psychologische flexibiliteit), dat wil zeggen de vaardigheid om flexibel om te gaan met stress en emoties. Wanneer je over mentale veerkracht beschikt dan ben je in staat om je aan te passen aan de omstandigheden op een manier die in overeenstemming is met je waarden  (datgene wat belangrijk is voor jou).

Creatieve aanpak

De aanpak is erop gebaseerd om de deelnemer nieuwe leerervaringen te geven. Deze bestaan naast alle ervaringen tot nu toe. Na de training ben je in staat om te kiezen tussen je oude patronen en je nieuwe ervaringen. Het is bewustwording en leren ervaren van keuzevrijheid in je actie op wat je tegenkomt.

Actieve training zonder meditaties

De inhoud wordt overgebracht door middel van metaforen, beelden, filmpjes en ervaringsgerichte oefeningen. De toon is sympathiek, empathisch en humorvol. Belangrijk verschil met de ‘Oosterse’ mindfulness is de meditatie. In  Westerse mindfulness wordt vooral gebruik gemaakt van bewustwording in het moment en is het niet nodig om te mediteren. Mindfulness betekent in feite ook niet meer dan aanwezig zijn in het moment. En dat kan juist ook als je het druk hebt, met de kinderen bezig bent of op het punt staat een presentatie te geven voor een grote groep.

Training, coaching, workshops

Westerse Mindfulness kan in groepen worden getraind en leent zich ook uitstekend voor individuele begeleiding. Afhankelijk van het vraagstuk en de cliënt kan de begeleiding variëren tussen een individuele training of personal coaching.

 


 

Comments are closed.